Feltámadt egy legendás Mercedes
Az 1969-ben kifejlesztett Mercedes C111 a világ egyik
legkorszerűbb autója volt, technikája évtizedekkel megelőzte a korát. A
Mercedes modelljeire szakosodott német GWA úgy érezte, méltatlanul
elfeledte a világ ezt a sirályszárnyas ajtókkal rendelkező, több
sebességi rekordot megdöntött gépcsodát és újra kerékre állította. A
Ciento Once nevet adta neki.
Az
első Mercedes-Benz C111 prototípus 1969-ben készült el, akkoriban,
amikor a márka újfajta motortechnológiákkal kísérletezett. Az első
tanulmánynak üvegszálas karosszériája és háromrotoros Wankel-motorja
volt, középre beépítve. A kabinban bőrkárpitozás és légkondicionáló
fogadta az utasokat. A C111 második kiadása 1970-ben jelent meg, már
négyrotoros, 370 lóerős Wankel erőforrással. Feljegyzések szerint a
kocsi megfutotta a 290 km/órát.
A
Mercedest ezután a dízelmotorok kezdték el komolyabban érdekelni, így a
mérnökök a harmadik prototípusba már egy soros öthengeres turbódízelt
építettek be. 230 lóerejével ez a C111 kilenc különböző dízel sebességi
rekordot javított meg. A C111 előremutató jármű volt, légellenállási
együtthatója például mindössze 0,19-re adódott (!). Nem csoda tehát,
hogy 1978-ban Nardóban 322 km/órás végsebességet ért el, és 12 órán
keresztül 316 km/órás átlagsebességgel száguldott. Egy évvel később
született egy igazán brutális, 500 lóerős 4,8 literes ikerturbós V8-as
benzinessel szerelt változat is, amely 403,78 km/órás átlagsebességet
mutatott fel!
A
GWA tehát ez előtt az autó előtt tiszteleg a Ciento Once-szal, amelynek
sem a külsejét, sem a menetteljesítményeit tekintve nem kell
szégyenkeznie. A karosszéria csővázas és egy M120-as Mercedes V12-es
motort hord, amely többek között az első Pagani Zondát és a Mercedes CLK
GTR-t is hajtja. Természetesen hátra, középre építették be, egy
üveglapon keresztül mindenki megcsodálhatja. A 408 lovas aggregátot
6-fokozatú Cima H típusú váltóművel párosították.
A
Ciento Once tengelytávja picit rövidebb, mint a C111-é, és nem nyom
többet 1,4 tonnánál. Sportfutóműve minden paraméterében állítható és AMG
fékrendszer lassítja. Karosszériája kézzel készült és elektromosan
állítható hátsó szárnyat is kapott, a jobb tapadás érdekében. Belső tere
a 70-es éveket idézi: szövettel borított karbon székek, az MB W120R
után mintázott műszerek, alumínium pedálok, megvilágított küszöbök.
A
felnik gyönyörűek, és pontosan olyan a méretezésük, mint az SLS AMG-jé.
Elöl 9, hátul 11 hüvelyk szélesek és 265/35/19, illetve 295/30/20
méretű abroncsokat viselnek.
A Ciento Once a GWA közlése szerint
egyedi darab marad, bár azért egy mini széria legyártást szerintem még
ne zárjuk. Annyira jól néz ki, hogy sokan csillagászati összegeket is
megadnának érte.